ترخیص کالا چیست و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا
ترخیص کالا از گمرک نیازمند تهیه و ارسال مستندات مورد نیاز برای تسهیل صادرات یا واردات به کشور میباشد. شرکت های حمل و نقل بین المللی که نماینده مشتری میباشند، در حین بررسی گمرکی، ارزیابی و پرداخت، وظیفه هماهنگی حمل کالا از گمرک پس از ترخیص کالا به همراه اسناد را بر عهده دارند.
هر کالایی که به عنوان کالای صادراتی به گمرک اظهار میشود، جدا از نرخی که طبق استانداردهای موجود برای آن مشخص شده دارای قیمتی است که قبلا توسط مراجع رسمی دولتی تعیین شده و به صورت یک فهرست در اختیار گمرک برای ترخیص کالا، بانک و سایر سازمان ها قرار گرفته است. لذا صادرکنندگان به این نرخ ها دسترسی دارند و الزاما اظهارنامه های صادراتی نیز باید با همین ارزشها بررسی گردد. این نحوه قیمت گذاری کالاهای صادراتی و الزام کلیه صادرکنندگان به رعایت آن برای این است که تخلفی صورت نگیرد و شرایط استانداردی وضع شود.
اسناد صادراتی جهت ترخیص کالا:
سفارش و خرید کالا از خریدار، صورتحساب فروش، بسته بندی، لایحه حمل و نقل، بیل لود، گواهی مبدا و سایر اسناد خاصی که توسط خریدار مشخص شده است یا مورد نیاز برای موسسات مالی یا مقررات LC وارداتی کشور می باشد.
اسناد وارداتی جهت ترخیص کالا:
سفارش و خرید کالا از خریدار، صورتحساب فروش تامین کننده، اسناد ورودی، بیل لود، لیست بسته بندی، گواهی مبدا و سایر اسناد خاص مورد نیاز توسط خریدار یا موسسه مالی برای ترخیص کالا جهت ورود به کشور میباشد. هر بندر در هر کشوری در سرتاسر جهان، حمل و نقل های خود را از طریق فرآیند ترخیص گمرکی انجام می دهد.این متخصصان، با کارهایی که مربوط به ترخیص کالا می باشد، کارگزار گمرکی نامیده میشوند.
در اختیار داشتن افراد نابلد در انجام امور ترخیص گمرکی، می تواند بسیار مشکل ساز شود. اگر موفق به ترخیص کالا در زمان درست نشوید، هزینه انبارداری می تواند به سرعت افزایش یابد. اگر مشکلی در ترخیص کالای گمرکی شما وجود داشته باشد و ترخیص کالا از گمرک هماهنگ نشده باشد، هزینه حمل و نقل شما می تواند صدها تا هزار دلار افزایش یابد.
هنگام انتخاب یک شرکت حمل و نقل سریع بین المللی، برای حل هرگونه مساله حمل و ترخیص کالا در گمرک، به یک شرکت با تجربه نیاز دارید که رسیدگی های لازم را انجام دهد.
اسناد حمل
بارنامه به منزله سند قرارداد حمل، رسید دریافت کالا و سند مالکیت آن است و همچنین سندی است که زمان ادعای خسارت از شرکت بیمه میتواند به عنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود.
جزئیات مندرج در بارنامه باید شامل موارد زیر باشد:
شرح کالا
علائم و یا شماره های تجاری
نام کشتی حامل
ذکر عبارتی که حاکی از وجود کالا در کشتی باشد
بنادر بارگیری و تخلیه
نام حمل کننده کالا
نام گیرنده کالا
مشخصات فردی که ورود اجناس به اطلاع او میرسد
هزینه حمل پرداخت شده یا قابل پرداخت در مقصد
تعداد نسخه های بارنامه که به صورت اصل صادر شده است
تاریخ صدور
اظهارنامه کالا
اظهاری میباشد که بر روی برگه ای که گمرک تعیین نموده تنظیم میشود. در این اظهارنامه اشخاص ذی نفع روش گمرکی را که باید در مورد کالا اجرا شود ذکر میکنند و مشخصاتی را که از نظر گمرک برای اجرای آن روش لازم است قید می نمایند.
اظهارنامه ورود یا خروج
هر نوع اظهارنامه ای که توسط مسئول حمل و نقل یا نماینده او باید هنگام ورود یا خروج وسیله نقلیه به مقامات گمرکی ارائه شود و حاوی مشخصات لازم در ارتباط با وسیله نقلیه، مسیر، بار و ملزومات آن باشد.
اظهارنامه گمرکی
هر اظهار یا اقدامی که راجع به اطلاعات خاص مورد نیاز گمرک به هر شکل که توسط گمرک توصیه شده یا مورد قبول واقع شود اظهار نامه گمرکی نام دارد.
اظهارنامه مبداء
عبارت است از شرح رابطه با مبداء کالاها که در موقع صدور آنها توسط سازنده، تولید کننده، صادر کننده یا هر شخص صلاحیتدار دیگری در فاکتور تجاری یا هر سند دیگری که مربوط به کالاها باشد، ذکر میگردد.
انواع کالاها در گمرک:
کالای ضبطی در گمرک:
ضبط کالا در گمرک در مواردی است که کالا ممنوع الورود یا غیر مجاز بوده و با نام و مشخصات صحیح اظهار شده باشد و گمرک سه ماه به صاحب کالا فرصت میدهد که کالا را از کشور اعاده نماید. چنانچه صاحب کالا اقدامی ننماید، در این صورت بعد از انقضای فرصت سه ماهه، کالا ضبط میشود. همچنین بعد از ضبط، به صاحب کالا دو ماه وقت داده میشود که اگر شکایتی دارد به دادگاه اعلام نماید. در غیر این صورت و پس از گذشت دو ماه، کالا ضبط قطعی شده و این به معنی به مالکیت درآمدن کالا توسط دولت می باشد.
کالای متروکه
کالای متروکه کالایی است که مالک کالا، آن را ترک کرده باشد. به هر دلیل به سراغ محموله برای ترخیص کالا نرفته یا اگر مراجعه کرده در ارائه اسناد با مدارکی که لازم است تاخیر کرده باشد. مدتی که بعد از انقضای تاریخ، آن کالا متروکه میشود. این زمان چهار ماه از تاریخ اولین قبض انبار و در فرودگاه ها دو ماه است. هرگاه در این مدت اقدامی برای ترخیص کالا نشود، کالا متروکه اعلام میشود. چنانچه صاحب کالا برای عدم مراجعه و ترخیص کالا عذر موجهی داشته باشد میتواند با تنظیم درخواست و ارائه آن به گمرک، تقاضا کند که مدت یاد شده حداکثر چهار ماه دیگر تمدید شود.
کالای مرجوعی
کالای مرجوعی کالاهایی گفته می شود که :
- به عنوان واردات موقت به کشور وارد می شوند و در پایان مهلت ورود موقت برای اعاده از کشور، اظهار و تحت عنوان کالای مرجوعی شناخته میشوند.
- به دلیل ممنوعیت یا غیرمجاز بودن، تطبیق کالا با استاندارد های اجباری(در مورد آن دسته از کالاها که ورودشان مستلزم رعایت استاندارد اجباری است) یا به طور کلی عدم احراز شرایط، قابل ترخیص نیستند، به همین لحاظ از کشور باید مرجوع شوند.
مراحل و مدارک ترخیص کالا از گمرک:
اسناد خرید
اسناد حمل(سند حمل توسط شرکت حمل و نقل بین المللی)
ترخیصیه
قبض انبار
مجوزها و گواهی های لازم
اسناد بانکی(در صورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد)
گواهی مبدا
صورت عدلبندی
و سایر اسنادی که گمرک در اجرای قانون یا سایر قوانین ضروری بداند
در مواردی که کشور سازنده کالا احراز شده و محصول کشورهای ممنوع المعامله نبوده و مشمول تعرفه های ترجیحی و محدودیت ها نباشد، با تشخیص گمرک ایران ارائه گواهی مبدا ضروری نمیباشد.
معرفی نامه رسمی موسسات دولتی در مورد کالای متعلق به آنها و معرفی نامه سفارتخانه ها با گواهی وزارت امور خارجه نسبت به کالای متعلق به آنها، به جای وکالتنامه رسمی پذیرفته خواهد شد.
کالای صدوری:
قبض انبار(در صورت تحویل کالا به انبارهای گمرکی)
فاکتور
فهرست عدلبندی
گواهی ها و مجوزهای قانونی
تصویر پروانه ورود موقت برای پردازش یا پروانه ورود قطعی برای تعیین مواد وارداتی به کار رفته در کالای صادراتی(حسب مورد)
و سایر اسنادی که گمرک در اجرای مصوبات مراجع صلاحیت دار ضروری بداند.
عملکرد گمرک به طور کلی:
محافظت از صنعت داخلی
کنترل قاچاق و موارد ممنوع
تمام مقامات دارای صلاحیت باید به صورت مداوم برای کارمندان در بنادر و گمرکات کلاس های آموزشی بگذارند که شامل موارد زیر باشد:
الف) آموزش کامل قوانین، مقررات، آگهی ها و اصطلاحات آنها
ب) دانش صحیح زبان انگلیسی برای انجام کار با اسناد و مدارک
بارنامه ورود:
لایحه ورود یکی از اسناد عمده واردات برای ترخیص کالای وارداتی از گمرک است. همانطور که قبلا توضیح داده شد، بارنامه ورودی، سند حقوقی است که توسط وارد کننده به طور کامل امضا شده است. لایحه ورود یکی از شاخص های “کل انتقال بیرون کشوری” است که توسط بانک و اداره گمرک تنظیم میشود. لایحه ورود باید ظرف ۳۰ روز پس از ورود کالا در یک محل گمرکی ثبت شود.
یک کالا پس از ثبت اسناد، جهت ارزیابی و بررسی به یک مقام مسئول رسمی گمرک ارجاع میشود. پس از اتمام ترخیص کالا از گمرکات وارداتی، سفارش خارج شده تحت این لایحه صادر میشود. هنگامی که یک وارد کننده یا نماینده مجاز گمرک، مدارک ترخیص کالا خود را از مقام رسمی مربوطه گمرک دریافت میکند، کالاهای وارداتی میتوانند از گمرک منتقل شوند. پس از پرداخت کامل هزینه های لازم واردات، اسناد مورد نیاز ترخیص کالاهای وارداتی از منطقه گمرکی خارج میشوند.
فاکتور، سند اصلی در هر معاملات تجاری است. فاکتور یکی از اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا در گمرک و برای ارزیابی ارزش کالا توسط مقامات مربوط به گمرک است.
گواهی واردات:
همانطور که در بالا ذکر شد، مجوز واردات میتواند به عنوان یکی از اسناد و مدارک مربوط به روند و فرآیندهای ترخیص کالا از گمرک واردات در محصولات خاص باشد. این مجوز ممکن است برای وارد کردن کالاهای خاص ارائه شده توسط دولت اجباری باشد. ممکن است واردات چنین محصولات خاصی توسط دولت تنظیم شده باشد. بنابراین دولت مجوز واردات را به عنوان یکی از اسناد مورد نیاز برای ترخیص گمرک واردات ارسال میکند تا این مواد را از کشورهای خارجی تحویل گیرند.
سند توافق:
اگر وارد کننده، تمامی هزینه های مالی کالاهای وارداتی را بپردازد، اسناد مربوط به همان کالا نیز باید همراه با سایر اسناد ترخیص گمرکی وارداتی تهیه شوند.
سایر اسناد:
به غیر از اسناد ذکر شده در فوق، وارد کننده مجبور است اسناد اضافی را در صورت نیاز به عنوان دستورالعمل های اداره دولتی-گمرکی تحت واردات کالاهای خاص ارائه نماید.
شرکت بازرگانی و ترخیص کالا حامد پاکزاد درآستارا آماده ارایه خدمات و همکاری با بازرگانان و شرکتهای تولیدی است. بمنظور کسب اطلاع از خدمات و نحوه همکاری با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.