قبل از اینکه به سراغ معرفی انواع بسته بندی کالا و نحوه انجام آنها برویم باید ببینیم که این بسته بندی به چه شکلی می تواند بر روند کسب و کار ما تاثیر بگذارد. به طور کلی بستهبندی به عنوان اصلیترین و مهمترین سیستم حفاظتی از کالا در نظر گرفته میشود که از وارد آمدن فشار و ضربه به آنها جلوگیری میکند. به همین دلیل در طراحی بسته بندی یک کالای خاص اولویت با حفاظت و جلوگیری از ضربه به آن است.
اما طراحی بسته بندی کالا فقط به بحث حفاظت و نگهداری محدود نمی شود و مسائلی مانند بازاریابی و همچنین شرایط انبار کردن و ذخیره کردن کالا هم حائز اهمیت است. مسائل بازاریابی بیشتر به این دلیل است که طراحی بستهبندی بتواند نگاه مشتری را به سمت خود بکشاند و به عنوان یک مزیت رقابتی نسبت به رقبا در نظر گرفته شود. ضمن اینکه شرایط انبار کردن مشخص میکند که طرح کلی به چه صورتی باشد.
بسته بندی مقوایی و کارتنی
بسته بندی مقوایی یا بسته بندی به کمک کارتن رایج ترین و قدیمی ترین روش بسته بندی کالا محسوب میشود. کارتن یا مقوا به دلیل خصوصیات ذاتی و همچنین استحکام خود ماده بسیار خوبی برای پوشش دادن تجهیزات مختلف است. خوشبختانه تنوع بسیار زیادی در روش بسته بندی مقوایی وجود دارد و به همین دلیل در صنایع مختلف از صنایع غذایی گرفته تا صنایع دارویی و تجهیزات سنگین از آنها استفاده می شود.
بسته بندی کالا به کمک مقوا و کارتن یک امتیاز جالب توجه دارد که آن هم امکان استفاده از بسته در نقش های جانبی است. امروزه می بینیم که کارتن ها و تجهیزات استفاده شده در کالاهای مختلف بارها و بارها توسط خانواده ها استفاده می شود و در نهایت بازیافت می شود. این موضوع نشان می دهد که متمرکز شدن بر روی روش های بسته بندی و استفاده از دستگاه کارتونینگ می تواند نقش مهمی در جلب مشتری ما داشته باشد.